Honda HR-V facelift 2025 diperkenalkan di Australia; bakal tiba ke rantau ASEAN pula selepas ini?


Honda HR-V facelift 2025 diperkenalkan di Australia; bakal tiba ke rantau ASEAN pula selepas ini?

Selepas diperkenalkan di Jepun Mac lalu, kini Honda HR-V generasi ke-3 dalam versi facelift kini sudah dibawa ke pasaran Australia. Menerusi imej yang disiarkan, model tingkat taraf untuk pasaran Australia ini menampilkan rupa yang sama seperti versi JDM yang digelar sebagai Vezel di sana.

Jika tidak dilihat dengan teliti, rupa bahagian luaran versi facelift ini masih lagi nampak sama seperti model sebelumnya. Namun jika diperhatikan betul-betul, anda akan perasan bahawa model kemaskini ini menampilkan bentuk gril yang sedikit berbeza dengan bahagian bawahnya lebih lebar.

Kedua-dua lampu hadapan juga kini dihubungkan antara satu sama lain menerusi satu kemasan bar perak pada bahagian atas gril. Manakala di belakang, grafik LED pada lampu turut dikemaskini yang kini menampilkan lebih elemen jalur melintang.

Untuk lampu hadapan, ia kini dipertingkat dengan LED projektor yang menampilkan sistem Adaptive Driving Beam. Sistem ini membolehkan beberapa bahagian lampu tingginya dipadamkan bagi mengelakkan pemandu lain silau.

Honda HR-V facelift 2025 diperkenalkan di Australia; bakal tiba ke rantau ASEAN pula selepas ini?

Tiada imej kabin disiapkan oleh Honda Australia untuk HR-V facelift ini. Namun berdasarkan model pasaran Jepun, ia hanya melibatkan perubahan kecil iaitu pada bahagian konsol gear, di mana ia tidak lagi menampilkan rekaan yang seperti fokus untuk pemandu.

Namun Honda Australia ada menyatakan bahawa aplikasi dan servis Honda Connect sudahpun ditawarkan buat pertama kali di pasaran itu menerusi model facelift ini dengan langganan secara percuma selama lima tahun.

Sebanyak tiga varian HR-V facelift ini ditawarkan di Australia, di mana varian asas diberikan enjin petrol sepenuhnhya, manakala varian pertengahan e:HEV X dan varian tertinggi e:HEV L menerima unit rangkaian kuasa hibrid i-MMD.

Untuk versi petrol penuh, HR-V ini digerakkan dengan enjin 1.5 liter i-VTEC NA berkuasa 121 PS dan tork maksima 145, digandingkan dengan kotak gear CVT – tidak ada pilihan enjin turbo seperti di Malaysia untuk HR-V pasaran Australia ini.

Honda HR-V facelift 2025 diperkenalkan di Australia; bakal tiba ke rantau ASEAN pula selepas ini?

Kabin Honda Vezel facelift pasaran Jepun

Manakala untuk versi hibrid e:HEV, ia menggandingkan enjin 1.5 liter DOHC i-VTEC berkuasa 105 PS/127 Nm yang dalam kebanyakkan masa hanya berfungsi untuk mengecas bateri hibrid, bersama dua motor elektrik; motor lebih kecil bertindak sebagai starter-generator, dan satu lagi motor berkuasa 131 PS/253 Nm berfungsi untuk memacu roda hadapan.

Untuk keselamatan, Honda HR-V facelift ini menerima sistem bantuan pemanduan Honda Sensing yang dipertingkat, ditambah dengan fungsi Traffic Jam Assist yang menawarkan pemanduan separa autonomi Tahap 2 pada kelajuan rendah. Ia juga tampil dengan dua warna baharu iaitu Slate Grey dan Botanical Green bagi menggantikan warna Meteoroid Grey.

Kebiasaannya selepas satu-satu model Honda itu dilancarkan di Australia, ia pastinya akan tiba pula ke pasaran ASEAN tidak lama selepas itu. Juga lazimnya ia akan mendarat di Thailand dan Indonesia terlebih dahulu, dan barulah masuk ke Malaysia. Mungkin HR-V facelift ini akan dilancarkan di sini awal tahun depan?

GALERI: Honda Vezel facelift 2025 pasaran Jepun


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.





Source link

Content Disclaimer and Copyright Notice
Content Disclaimer

The content provided on this website is sourced from various RSS feeds and other publicly available sources. We strive to ensure the accuracy and reliability of the information, and we always provide source links to the original content. However, we are not responsible for the content’s accuracy or any changes made to the original sources after the information is aggregated on our site.

Fair Use and Copyright Notice

This website may contain copyrighted material, the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. We believe this constitutes a “fair use” of any such copyrighted material as provided for in section 107 of the US Copyright Law.

In accordance with Title 17 U.S.C. Section 107, the material on this site is distributed without profit to those who have expressed a prior interest in receiving the included information for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted material from this site for purposes of your own that go beyond fair use, you must obtain permission from the copyright owner.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *